- Ha en klar og god idé for hva du skal selge, hvem du skal selge til og hvordan du best når dine perfekte kunder.
Her det mange verktøy du kan bruke for å finne ut av dette. Vi anbefaler f.eks. Google Trends og Google Keyword Planner. Disse er meget gode og helt gratis å bruke. - Skaff deg et godt firmanavn og en nettadresse.
Det beste er å gå for et navn som er det samme for både selskapet og selve nettbutikken, hvis du har mulighet til det. Så sjekk om ditt domene er ledig hos f.eks. domeneshop. Videre bør du ha undersøkt om firmanavnet også er ledig i Brønnøysundregistrene. Husk at det lurt å unngå navn med æ,ø,å, siden disse ofte skaper trøbbel med epostadresser o.l. - Lag budsjett for hvor mye du kan bruke på utvikling, varer og markedsføring.
Det er en vanlig feil å undervurdere kostnadene. Og gjerne også overvudere hva inntektene kommer til å bli på kort og lang sikt. Hent inn innkjøpspriser og se hva utsalgsprisen på produktene er i andre butikker. Det er også vanlig ikke å treffe riktig på utgiftene til markedsføring og synlighet. - Det er viktig at språk og design i nettbutikk er godt.
Pass på at ordbruken i hele nettbutikken er riktig både for SEO og for at kunden skal finne fram. Å ha gode produktbilder er minst like viktig. Skriv gjerne korte, selgende tekster på alle produkter. Sørg også for at det er lett for kunden å kontakte dere og at informasjon om betingelser for frakt, levering, kjøp og retur er lett tilgjengelig. - Jobb med synlighet for nettbutikken i alle kanaler.
Du kan ha verdens flotteste nettbutikk, men det spiller liten rolle hvis ingen klarer å finne den. Markedsføring er kanskje det aller viktigste for at en nettbutikk skal kunne ha sjans til å lykkes. Det er mange teknikker du kan gjøre for å bli synlig på nett. Både betalte og metoder som er gratis.
Synlighet på Google:
At kunder skal kunne finne deg på Google er helt opplagt veldig viktig. Selv om det finnes noen få nettbutikker som selger for store summer kun ved å bruke f.eks. Instagram, er det veldig mye gode kunder å hente på å få trafikk fra Google. Dette fordi her søkes det daglig spesifikt etter produtkter som folk vil kjøpe. Google står for over 50 prosent av all webtrafikk. Både betalt annonsering med Google AdWords og en omhyggelig søkemotoroptimalisert nettbutikkløsning her helt avgjørende.
Bruk sosiale medier:
Det neste du bør ha en plan på er selvsagt annonsering på både Facebook og Instagram spesielt. Her er det veldig mye god trafikk, hvis du lager gode annonser som treffer de riktige målgruppene. Man skal være obs på at i disse kanalene så bryter man inn i hverdagen til folk med budskap som kanskje ikke egentlig er det folk er ute etter. Man dukker plutselig opp i nyhetsstrømmen på Facebook til folk, uten at brukeren aktivt har søkt etter dine produkter. Derfor bør disse annonsene ha en annen utforming enn f.eks. på Google.
E-post markedsføring:
En av de aller viktigste markedsføringsteknikkene er å bygge opp epostlister med både potensielle kunder og faktiske kunder. Kanskje det aller beste med e-post markedsføring er at du bygger opp lister som det er du som eier. Til syvende og sist har man ikke den samme kontrollen over trafikken fra Google og sosiale medier. Derfor er gjerne epostlistene til enhver bedrift noe av et mest verdifulle man kan ha.
Remarketing:
Å markedsføre til de som har besøkt deg tidligere er en av de aller mest kostnadseffktive måtene å drive markedsføring på. Dette fordi folk har sett ditt firma og dine produkter før og denne kjennskapen gjør at du har mye større sjanse for å faktisk få salget.
Håper du synes disse tipsene var nyttige. Ta kontakt om du trenger hjelp med markedsføring eller oppstart av din nettbutikk i dag.